maandag 10 januari 2011

Trendwatchers

Hieronder vindt u de door ons gekozen trendwatchers.

Tony Bosma door Oskar Merzel
Ik heb als trendwatcher gekozen voor Tony Bosma,  de reden daarvoor is dat Tony trendwatching doet op een gebied waar ik dagelijks mee te maken heb op het werk, namelijk klantcontact. Als eerste wil ik wat achtergrond info verschaffen over Tony zelf, hoe hij een trendwatcher is geworden.
Tony Bosma is geboren op 27 oktober 1973 in Amersfoort. Hij studeerde interactieve Marketing en
Internationaal Management. Tijdens zijn studie was Tony al bezig met trendwatching door zich te richten op het in kaart brengen en analyseren van ontwikkelingen in wetenschap, technologie, maatschappij en economie. In 2000 won Tony het Excellent Student programma, behoorde tot de beste studenten van zijn opleiding en ging na zijn afstuderen aan de slag bij Ordina consulting. In 2004 richtte hij, samen met Maurits van Wijland, Extend Limits op, met als doel mensen bewust te maken van de sterk en snel veranderende wereld. Sinds 2007 is Tony partner bij Ordina consulting. Tegenwoordig is Tony een veelgevraagd spreker op het gebied van trends, toekomst, marketing, technologie, consumentengedrag, innovatie en communicatie. De werkwijze van Tony is dat hij trendwatching combineert met futuring, die hij dan vervolgens weer koppelt aan een (toekomst)visie. Hij gelooft bijvoorbeeld dat bedrijven en organisaties zich niet moeten laten leiden door trends, maar trends gericht moeten gebruiken om hun toekomstige en gewenste positionering te realiseren. Een van de trends op maatschappelijk en economisch gebied is “hervorming van waarde”. Wat Tony hiermee bedoeld is dat we af moeten van het businessmodel dat al jaren lang gebruikt wordt, waarin kwantiteit en snel gewin centraal staan. Het toekomst beeld dat Tony hieraan koppelt is dat het woord waarde een nieuwe lading krijgt, namelijk dat in plaats van in winst te denken, er wordt gekeken naar wat het bedrijf voor de maatschappij kan betekenen. Als bedrijven en organisaties willen blijven bestaan op de lange termijn moet er ook gekeken worden naar begrippen zoals aandacht, online participatie en tijd. Door deze begrippen centraal te zetten in plaats van het almachtige winst en de nadruk te leggen op kwaliteit, zullen klanten diensten en producten aanbevelen zonder dat er veel winst wordt gemaakt, er wordt dus gestreefd naar een langdurige klantenbinding in plaats van snel te cashen. Een andere trend dat hier min of meer op aan sluit is “Prelude tot participatie”. Hiermee word bedoeld dat de consumenten het passief consumeren zat zijn, ze willen meer invloed kunnen uitoefenen op de besluitvorming en de manier waarop  producten en diensten worden geleverd. Dit komt mede doordat de consument zich in de bovenste lagen van de ontwikkeling staat, namelijk zelfontplooiing. We hoeven ons niet meer druk te maken over onderdak, voedsel. Volgens Tony wordt het dus belangrijk dat bedrijven en organisaties in de toekomst de mogelijkheid bieden voor participatie aan de consument, anders raken ze een grote groep consumenten kwijt. De manier om dit te doen is nu beschikbaar namelijk digitalisering, sociale media zoals facebook, linkdin en twitter kunnen en zullen hier een grote rol in spelen. Op deze manier kunnen consumenten die behoefte hebben om te participeren dit op een toegankelijke en makkelijke manier doen. Uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat de kloof tussen organisatie en consument kleiner wordt, waardoor de organisaties steeds meer zullen handelen vanuit de behoefte van de klant, niet vanuit de behoefte van de organisatie. Bedrijven zullen ook steeds meer gaan kijken naar wat er over hun en de producten gezegd wordt, en daarmee bedoel ik alles wat gezegd wordt zonder dat het bedrijf daar invloed op kan uitoefenen.  

Faith Popcorn door Angela Snijders

“Follow the market, change your life.” (Popcorn, 1997)

Faith Plotkin, alias Faith Popcorn, werd op 11 mei 1943 geboren in Shanghai. Popcorn komt oorspronkelijk uit een militair gezin en verhuisde op haar vijfde met het gezin mee naar New York. Haar oorspronkelijke plan was om rechten te gaan studeren en daarna aan de slag te gaan als advocate of rechter. Popcorn is dan ook begonnen aan haar rechtenstudie maar ‘s avonds volgde zij copywritinglessen, een wat creatievere richting waarin zij zich erg thuisvoelde. Uiteindelijk heeft Popcorn de New York University en New York’s High School of Performing Arts afgerond.
Hierna heeft ze tot 1974 bij verschillende reclamebureaus in New York gewerkt, waarna zij haar eigen marketing-, en adviesonderzoeksbureau ‘BrainReserve’ opstartte. Een succesvol bedrijf dat onder andere American Express, IBM, McDonald’s en Fisher-Price onder zijn klanten mag rekenen.
Volgens Popcorn is BrainReserve een nogal aparte organisatie om werkzaam voor te zijn. Regelmatig worden er meetings georganiseerd, zogenaamde ‘BrainJams’, waarbij alle werknemers worden uitgenodigd om ideeën uit te wisselen. Tijdens deze sessies mag alleen gesproken worden in korte one-liners en zijn negatieve uitlatingen verboden.
Daarnaast dienen werknemers bij BrainReserve zich op het werk te houden aan een strikte dresscode. Deze dresscode, in het Popcornesiaans “brand look” genoemd, verplicht de werknemers om kleding te dragen die slechts de kleuren zwart, grijs, zomer-wit of kaki hebben. Uitgezonderd zijn streepmotieven en geblokte prints.
Tot slot wordt iedere werknemer bij BrainReserve verplicht tot het dragen van de bedrijfsspeld: een speldje met daarop een omringde planeet met sterren. De kleur van de pin veranderd regelmatig. (HarperCollinsPublishers.com, 2008)

Popcorn wordt gezien als één van de meest belangrijke trendwatchers van de VS, zelf claimt zij voor 95% accuraat in haar voorspellingen te zijn. Door The New York Post werd Popcorn ‘de Nostradamus van marketing’ genoemd en het wereldwijd bekende fenomeen ‘cocooning’ -het terugtrekken in de huiselijke sfeer, gevolgd door megatrends als het thuiswerken, thuiswinkelen en verscheidene bezorgdiensten- komt van haar hand. Wat betreft de naamsverandering van Plotkin naar Popcorn; volgens Popcorn was het een goede vriendin die haar de bijnaam gaf. Faith vond de naam zo pakkend dat zij besloot om de naam Plotkin officieel achter zich te laten.
Hoewel zij in de VS al langere tijd gezien werd als zeer succesvolle reclamecreatief heeft Popcorn haar wereldwijde bekendheid vooral te danken aan de visionaire boeken op het gebied van trendwatching die ze geschreven heeft. In 1991 verscheen The Popcorn Report, in ’92 EVEolution en in ‘96 verscheen Clicking. Deze laatste twee titels schreef zij samen met schrijfster Lys Marigold.
In haar laatste boek A Dictionary of the Future (2001), dat ze samen met merk-, en marktanalist Adam Hanft schreef, treft de lezer geen trends aan, geen toekomstvoorspellingen maar slechts nieuwe begrippen. Woorden en termen die volgens Popcorn in de toekomst veel zullen worden gebruikt maar hedendaags nog niet “bestaan” (FaithPopcorn.com, 2010).

Faith wordt helaas niet door iedereen serieus genomen. Een groep studenten van het St. Norbert College in Wisconsin heeft in de jaren 90 onderzoek gedaan naar tien van Popcorns “voorspellingen” uit de jaren 80. Het onderzoek wees uit dat Popcorn het in 5 van de 10 gevallen bij het verkeerde eind had en dat zij dus een foutmarge van 50% aanhield, in de onderzoekswereld onacceptabel (Wikipedia 26/12/2010, 2010). Grote klanten van BrainReserve hechten ondanks de negatieve publiciteit echter veel waarde aan Popcorns adviezen. Zij was namelijk degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een ramp zou uitlopen. Dit gebeurde. Zij was degene die voorspelde dat porno op een mobiele telefoon de normaalste zaak van de wereld zou worden. Dat gebeurde. En ook Popcorn was degene die al in de ’90 jaren GPS-gebruik op de consumentenmarkt zag aankomen. Ook dat verschijnsel is in de vorm van de TomTom en dergelijke navigatieapparatuur in ons hedendaagse leven niet meer weg te denken.

Het grote publiek zal Popcorn waarschijnlijk altijd blijven zien als de trendwatcher die “voorspellingen over de toekomst doet” met als grootste ontdekking de term cocooning. Ik sluit mij echter aan bij de klanten van BrainReserve en geloof zeker wel dat Faith Popcorn het vermogen heeft om juiste voorstellingen voor de toekomst neer te zetten. Ik ben van mening dat Popcorn de “gave” heeft om grote ontwikkelingen binnen de maatschappij op te merken. Grote ontwikkelingen waarbij de meeste mensen waarschijnlijk niet eens stil staan. Door deze ontwikkelingen vervolgens grondig te analyseren en van daaruit te onderzoeken welke behoeften er zullen ontstaan als dergelijke ontwikkelingen zich zullen doorzetten, kan Popcorn dan ook de voorstellingen neerzetten zoals zij dit doet. Kortom, ik vind dat iemand als Popcorn best wat meer respect zou mogen krijgen voor het uberhaupt constateren van een ontwikkeling, maar daarnaast des te meer voor de enorme research die zij moet doen voor ze daadwerkelijk trends kan benoemen.

Nalden.net door Ian Funcken
Persoonsbeschrijving.
Nalden.net is in 2002 de lucht ingegaan. Met in eerste instantie als doel zijn vrienden en kennissen op de hoogte te houden van de dingen die hij vet, strak en master vind. Dit beperkte zich in eerste instantie tot muziek en feestjes in het ultra hippe Amsterdamsche. Echter there is more behind the story. Op jonge leeftijd bouwde hij al websites voor  vrienden van zijn ouders  waardoor de technische kennis op jonge leeftijd bezit van hem nam. Nadat hij in de derde klas van de HAVO dreigde te blijven zitten werd Nalden verzocht de school te verlaten. De merknaam Nalden was toen eigenlijk al geboren, de anekdote hierover laat ik even voor wat ze is. Na afronding van een studie netwerkbeheer aan her ROC in Amsterdam begon hij op zijn zestiende op zijn zelf gebouwde blog te schrijven over feesten, artiesten en hiphopnummers die hij de shit vond. Things realy took off voor Nalden toen hij begon  met het “lekken” (gratis online beschikbaar stellen) van muziek schoten de bezoekers aantallen relatief gezien door de roof. Op de middelbare school was hij al een grappenmaker zegt en goede vriend over hem. Laconiek en veel looligheid, dat die mindstate veel indruk maakte in de grotemensenwereld verbaasd menigeen.  Daarnaast gebruikt hij zijn tomeloze inzet en energie om zichzelf te cultiveren en zette zo een netwerk op zonder barrières.  Door het netwerken van Nalden kwam zijn carrière in een stroomversnelling terecht. Kees “topnotch”’ de koning eigenaar van hiphoplabel topnotch was een van de mensen die de kwaliteiten van Nalden onderschreef. Piepjong , gedreven en creatief, daarom wilde Kees de Koning erbij hebben voor het opzetten van een digitaal hiphop magazine. Nalden is een gepassioneerd muziekliefhebber met verstand van nieuwe media die mijnheer de Koning ontbeerde.


Werkwijze
Wat in 2004 begon als een blog vanuit Wilnis om hiphopnieuwtjes uit te wisselen is inmiddels uitgegroeid tot een blog over design, gadgets, films, kunst, muziek en architectuur. Waar het in den beginne voornamelijk over muziek ging,  schrijft hij nu over gadgets zoals de nieuwe Blackberry en Nikes die niet in Nederland op de markt komen.  Naldens roem snelde hem vooruit. Hij heeft een soort metamorfose ondergaan van “blogger” naar conceptontwikkelaar, marketingstrateeg en speaker op media-evenementen. Hij werd steeds vaker benaderd door bedrijven om mee te denken over marketingstrategieën en brainstormsessies bij te wonen.  Door zijn creatieve bijdragen werd hem al vrij snel een baan aangeboden als  Junior Creative.  Het komt erop neer dat hij merkte dat hij het kleine Hiphopwereldje ontgroeit was en maakte de overstap naar commercie. Dit staat overigens haaks op het hiphopgedachte goed maar deze stap was next level en zeerzeker ook noodzakelijk.
Na zes maanden ging hij aan de slag als researcher bij trendadviesbureau Streative Branding. Niet lang hierna begon hij voor zichzelf. The beauty of it all is dat zijn Blog Nalden.net niet stil stond, sterker nog  hij is gaan samenwerken met een kennis uit de hiphopscene. Door de samenwerking met designbureau Momkai is zijn blog nu echt next level. Nalden zelf zegt dat dit hem geschapen heeft, dit is louter ironische bedoelt natuurlijk.  De kracht van Nalden is niet zozeer dat hij goed over zijn eigen merkstrategie heeft nagedacht als wel het spontane karakter ervan.

Waar veel mensen letterlijk en figuurlijk hun hoofd breken over hoe geld te verdienen aan het internet heeft Nalden een spreekwoordelijk ei van Columbus gelegd, namelijk wallpaper advertising.
Dit is feitelijk niets meer dan een bureaublad achtergrond, life can be very simpel. Nalden.net zelf heeft kenmerken van een wallpaper. Het ziet eruit als een bureaublad met achtergronden die lijken op foto’s en artistieke uitingen. Maar in realiteit zijn het advertenties waar adverteerders duizenden euro’s voor betalen. Overigens ziet hij zichzelf niet als sell out waar weer anderen dit betwijfelen. Wel voegt hij hier zelf aan toe dat hij op momenten balanceert op een dunne lijn. De fundamenten van Nalden zijn onafhankelijkheid en authenticiteit en die komen in het geding als hij de grens van geloofwaardigheid dreigt te overschrijden.  De twee genoemde pijlers zijn zo cruciaal daar zijn focus op merken licht. De krux is, is dat merken strategieën om ‘hem’ heen bouwen en dat heeft tot nadelig gevolg dat zijn publiek hieruit destilleert dat hij zijn onafhankelijkheid verloochent.
Het door Momkai speciaal voor Nalden.net gemaakte R.M.A. Rich Media Apllication is een goed voorbeeld van de pionierende werkwijze van Nalden.  Door deze opmaak, waardoor beeld, video, tekst en geluid op een interactieve manier met geïntegreerd worden verbind hij zaken aan elkaar die voor veel bedrijven interessant zijn.
  
Invloed
Nalden krijgt vaak het predicaat van trendwatcher opgeprikt. Hij zelf ziet zich meer  als oplettende jonge man in al zijn bescheidenheid. Toon aangevende merken en oude media, iedereen wil de groep bereiken die Nalden bereikt en iedereen breekt zijn hoofd over hoe hij het doet. Met vijfhonderdduizend unieke bezoekers per maand is hij inmiddels tot een fenomeen verheven en de multinationals staan letterlijk in de rij. Adverteerders willen op verschillende manieren hun merk verbinden aan hippe en toonaangevende mensen. Nu Nalden zelf een merk geworden is vinden veel bedrijven de weg naar Nalden.net. en zeker in tijden crisis zoals hij zelf opmerkt. Hij wordt met enige regelmaat gevraagd als speaker op seminars of marketingcongressen. Waar veel traditionele marketeers zich geen raad weten  met nieuwe media en deze in campagnes te integreren,  is het voor Nalden bijna een tweede natuur geworden.  Hij ademt internet. Waar voorheen hij alleen bloggde over dingen die tof vind, staan er nu allerlei verschillende disciplines in de rij om meer inzicht te krijgen in zijn business model.  Door alle aandacht vanuit de commercie wordt de indruk gewekt dat hij zijn primaire drijfveer, namelijk delen, naar de achtergrond gedrukt wordt, mede veroorzaakt door het bereik dat hij genereert.


Erwin van Lun door Daan van der Wiele
Biografie
Futuroloog en trendwatcher Erwin van Lun is al sinds 1993 bezig met techniek. Hij studeerde in 1993 af aan de Universiteit op techniek gebied en is vervolgens aan de slag gegaan bij een groot IT bedrijf, waar hij marketing, branding en communicatie combineerde met IT. Hier is ook zijn interesse in de de breedte van deze markten ontstaan. Na 10 jaar verliet hij dit bedrijf, en haalde hij zijn tweede master opleiding gericht op brand management. De basis van zijn boek, en zijn carrière werden hier gelegd. Sinds dat moment ging hij bezig met zijn blog, waarop hij allerlei analyses en trends losliet op de gewillige masse mensen, en met veel van de trends die hij benoemde voor de toekomst kreeg hij gelijk. Zijn boek, dat in 2005 uitkwam, richt zich geheel op trends tot 2015. Hierin laat hij de lezer kijken naar trends vanuit zijn, maar ook vanuit hun eigen ogen. Ook worden er tips gegeven op hoe te anticiperen, en worden er uitspraken gedaan over dingen die naar alle waarschijnlijkheid gaan gebeuren. Veel bedrijven maken gebruik van zijn denkwijze en zijn manier van anticiperen. Hij wordt ook ingehuurd door veel van deze bedrijven om gebruik te kunnen maken van zijn kennis en expertise, waarover hij op vele vlakken beschikt. Inmiddels kijkt hij zelfs tot 2050 en verder, waarin hij onder andere schrijf over speelgoed van de toekomst, maar ook over de technologieën die beschikbaar worden op het gebied van menselijk DNA en vervoer. Al met al richt Erwin van Lun zich op een brede markt, met wel altijd een neiging richting techniek en alles wat daarbij komt kijken.

Stelling
“Kevin Warwick is the first cyborg (Cybernetic Organism, part human part machine) in the world, the first man directly connected to computers... He's professor in cybernetics at the University of Reading, England. Here he does research into, amongst others, artificial intelligence, robotics and 'biomedical engineering'. He let his own body be implanted with a kind of capsule that wirelessly connects his nerve system to the computers in the building. What he didn't expect was that he'd get affection for the computer in the building. It happened, though.

We don’t just use technology to control everything, we use it to measure everything too. With this type of technology you can let the blind see (again), let the deaf hear (again) and let people with paraplegia walk again. Those are really only the simple uses. In 2050 we’ll also be able to obveserve things we normally wouldn’t be able to. Seeing in the dark is a simple example of this, but it gets more interesting when you can, for example, feel the earth’s magnetic field and therefore always know where you are. That kind of use will fit seamlessly with the free human, the human that wants to explore the earth everywhere and always in perfect safety. Furthermore with this type of technology we’ll rediscover what we actually already knew: that everything is connected to each other. In this way we can start to train our spiritual skills. And that’s Pamper Planet all over.“

Bron: http://www.erwinvanlun.com/ww/technology/2050_technology/ - Connecting all humans to everything
 

Dit is een stelling die Erwin van Lun heeft ingenomen op 25-01-2009. Het gaat over de mogelijkheden met betrekking tot het implementeren van computers in menselijke lichamen, om zo bepaalde functies van het menselijk lichaam over te nemen en te restaureren. Denk hierbij aan verschillende zintuigen, als zich, reuk, gehoor, maar ook over mogelijkheden met betrekking tot het zenuwstelsel, en het “repareren” van mensen die een been of arm hebben verloren. De reden waarom ik deze stelling van hem heb gekozen is omdat deze me in het bijzonder interesseert. Ik geloof dat Erwin hier een zeer sterk stuk neerzet over hoe men in de toekomst ziektes en symptomen van ouderdom en dergelijke gaat behandelen. Je merkt nu al dat er veel meer met computers gedaan wordt dan 10 jaar terug. Men is bezig met het kijken naar een chip in het lichaam om te kijken of dat als portefeuille  gebruikt kan worden. Denk dan aan je pinpas, je ID kaart, je rijbewijs, maar ook je verzekeringen en dergelijke die worden opgeslagen op die chip. Ik ga ervanuit dat hetgeen Erwin van Lun vermeldt, zeer zeker zal gaan uitkomen. De vraag is echter wanneer dit zal gaan gebeuren. Ik vermoed dat het zelfs nog wel voor 2050 zal gaan gebeuren.


Adjiedj Bakas door Mitchell Reuvers
Trendwatcher Adjiedj Bakas is een veelgevraagd spreker op congressen, strategiesessies en andere oploopjes. Bakas is provocerend en altijd positief, ook in deze tijden van economische teruggang. Zijn motto is dan ook: “Tegenwind zorgt ervoor dat een vlieger omhoog komt”. In zijn boek Beyond the Crisis beschrijft hij de kansen die de economische wereldcrisis biedt voor echt ondernemerschap en voor een echte transformatie van de economie. “Moeilijkheden zijn eigenlijk alleen maar kansen met doornen,” zegt Bakas. “Een lagere koers voor de Euro brengt Europese exporteurs bijvoorbeeld goedkopere en groeiende exportkansen.”

De werkwijze van de trendwatcher:
Bakas is iemand met een geheel eigen stijl, iemand ie de dingen op zijn manier doet. Wel is hij iemand die dit alles doet in groot optimisme zelfs in de tijd van crisis is hij nog positief. Hij ziet alles als een vooruitgang en niet altijd maar als een tegenslag. Uniek aan Bakas is ook dat hij economische en spirituele thema’s op en een energieke manier met elkaar verbindt. In zijn boek The Future of Faith stelt hij dat economische trends parallel lopen met spirituele trends.

Invloed:
Bakas word gezien als een van de grootste trendwatcher in Nederland, vandaar dat hij veel invloed heeft op de media. Zij zullen snel uitspraken van hem aannemen omdat hij een gerespecteerd iemand is die vrijwel geen negatieve aandacht heeft in de pers.

Een mooi stukje van Bakas als echte trendwatcher:
Adjiedj Bakas brengt ook dit jaar de trends in kaart voor 2011, het Jaar van het Konijn

"Een jaar van felle emoties, stoerheid, berusting en nieuwe schoonheid"

Jaren '10: reprise van jaren '80
De jaren '10 vormen een herhaling van de jaren '80: ingrijpende overheidsbezuinigingen (Lubbers reïncarneert in Rutte), sociale onrust (krakersrellen, massale protesten), dalende huizenprijzen (in 1979 daalden de huizenprijzen met 25% en in 1990 waren ze weer op het oude peil), nucleaire onrust (toen over kernwapens, straks over de nieuwe kerncentrale in Zeeland), discussies over de (on)betaalbaarheid van de verzorgingsstaat (de saneringskabinetten Lubbers 1 en 2 kregen dezelfde verwijten als Rutte 1 nu al krijgt).
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten