maandag 10 januari 2011

Concepten, Nu en Vroeger

Hieronder vindt u de concepten die wij hebben uitgekozen van nu en vroeger, die positief en-of negatief zijn uitgepakt.

Daan
Concept van vroeger: De zaterdagavondshow
Als concept van vroeger moest ik meteen denken aan de oh zo geflopte Zaterdagavondshow met Marc-Marie en Beau. Het moest de opvolger worden van het ontzettend veel bekeken en populaire programma van Paul de Leeuw “Mooi! Weer de Leeuw” worden, maar flopte gigantisch. Er werd veel geld uitgegeven voor reclame spotjes dwars door andere programma’s op SBS6 heen, en er werd heel veel gepraat over een spectaculaire nieuwe show. De hype was er, helaas het product niet. De eerste aflevering werd bijna 1 miljoen keer bekeken, en dit was volgens SBS6 een ontzettend goede start voor een nieuw programma, echter werd al na de eerste aflevering dit aantal drastisch omlaaggehaald. De spanning was er niet, het was niet spectaculair, en de combinatie van Beau en Marc Marie was verschrikkelijk. Dit zorgde er voor dat na de vierde en laatste aflevering het aantal kijkers was gehalveerd ten opzichte van de eerste aflevering. Tijd dus om de stekker eruit te trekken.
In totaal heeft deze show 4 weken gedraaid. Het eerste seizoen werd niet afgemaakt, en de hype was verdwenen, net als de populariteit van Beau. Eva Media ziet opnieuw een show floppen, en SBS 6 kan niet meer meekomen met de huidige kijkcijfers hits The Voice of Holland en dergelijke.
Dit is een typisch geval van het verkeerd mixen van de succesformule. Bij sbs denken de mensen kennelijk dat, als je twee mensen die vaak op tv zijn en ze samen achter een bureau zet, het direct een succes wordt. Volgens trendwatchers zal het nog even duren voordat SBS weer op de juiste weg zit met hun programmering.

Concept van vroeger: Dreamcast
Een geflopt concept, dat hand in hand gaat met een van mijn eerder genoemde microtrends (de consoles), is de Dreamcast van Sega. Deze spelcomputer kwam eind 1998 op de markt, en was onderdeel van de nieuwere (6e) generatie spelcomputers. In eerste instantie leek het goed te gaan met de spelcomputer van Sega, met een succesvolle lancering in Amerika, en Japan. Helaas heeft de Dreamcast in Europa geen voet aan wal kunnen brengen voordat Sony met de tegenhanger van de Dreamcast kwam. Sony kwam met de zeer gehypede, en veel krachtigere Playstation II, die de Playstation I uit de jaren 90 moest opvolgen. De lancering in 2000 van de Playstation II markeerde het einde van de Dreamcast.  Vanaf dit moment viel de verkoop van de Dreamcast in een gat, waaruit niet meer opgeklommen werd, en eind 2001 stopte Sega met het ondersteunen van hun product. De productie van de dreamcast werd stilgelegd halverwege 2002, kort nadat Microsoft zijn XBOX op de markt had gebracht, en ook Nintendo grond begon te winnen. Sega liep met zijn product niet eens zo ver achter op de consoles die de jaren erop volgden, echter het prijskaartje wat eraan hing was te hoog. Daarnaast was de ondersteuning van gameproducers minimaal, waardoor vele toptitels werden afgegeven aan Sony of Microsoft.
Een vergelijking in aantal verkoop tussen de Dreamcast van Sega en de Sony Playstation II laat het drastische verschil zien. Sony overrompelt Sega; Playstation 2, 147 Miljoen exemplaren, Dreamcast, 10.6 Miljoen exemplaren.
Sega heeft na de dreamcast hun hoop op een console opgegeven, en ze zijn sinds 2007 dan ook niet meer bezig met consoles. Zonde, want de wil en het product waren er. Dit is puur een probleem met betrekking tot de marketing, en het tijdstip van inzetten van het product. Wie weet komt sega toch nog met een Console in de komende jaren?


Concept van Nu: World of Warcraft
Een regelrechte media hype, en inmiddels gespeeld door meer dan 12 miljoen mensen over de gehele wereld. Het domineert al 6 jaar de Massive Multiplayer Online game scene. Blizzard verdient er maandelijks gemiddels zo’n 100 miljoen euro mee. Ik heb het natuurlijk over World of Warcraft.
Het concept is redelijk simpel. Je borduurt verder op een game die wellicht het best verkocht werd op het gebied van strategie, je maakt een wereld die zo groot is dat je bijna nooit alles kunt zien, je gooit ongeveer 20.000 spelers bij elkaar, en je laat ze opdrachten doen zodat hun character sterker wordt. Dat kan iedereen toch? Helaas is dit niet het geval. World of warcraft domineert sinds zijn lancering de Online game wereld, mede doordat ze een gat in de markt hebben gevonden. Men werd de games van 5 tegen 5 zat, en wat wil men vervolgens? Massale gevechten, gigantische steden, en honderden wapens waaruit gekozen kan worden. World of Warcraft biedt het allemaal, in combinatie met een ontzettend goeie marketing. Er worden webpagina’s ingedeeld, er worden bewust bepaalde gegevens uitgelekt, commercials komen in elk land op TV, maar ook de manier van lanceren is briljant en tot in de puntjes uitgewerkt. Hierover ga ik op de volgende pagina wat meer vertellen.
Daarnaast weet Blizzard hun fans goed tevreden te houden met maandelijkse updates, het lekker maken voor kleine nieuwe extra’s en geven ze elk jaar de Blizzcon, waar alle Blizzard titels uitgebreidt worden behandeld. Tenslotte lekken ze bepaalde informatie uit om mensen enthousiast te maken. Het beste voorbeeld hiervan is de game met de schuilnaam “Titan” die gepland staat voor 2014. Deze game zou de opvolger moeten worden van de legendarische game World of Warcraft, en er wordt nu al heftig over gespeculeerd.
van de legendarische game World of Warcraft, en er wordt nu al heftig over gespeculeerd.

Mitchell
Concept van nu: Albert
Albert. is een goed voorbeeld van een concept van nu. Het is een heel hedendaags concept en word gebruik door vele mensen. Dat het zoveel gebruikt word heeft te maken met de digitalisering maar zeer zeker ook met het steeds drukker worden gezinsleven. Mensen willen steeds meer via internet doen en dus ook hun boodschappen. Omdat mensen steeds meer werken en eigenlijk geen tijd hebben voor zulk soort dingen is dit natuurlijk een grandioze uitkomst.

In principe bestaat zoiets al langer, denk aan de grote lange wagens die altijd bij opa en oma voor de deur kwamen (winkel aan huis). Alleen is dit natuurlijk vele malen uitgebreider en via internet te bestellen.

Waarom is dit nou zo’n succes? Dit komt doordat er veel animo voor is zowel bij de mensen met kinderen die veel werken als voor de oudere generatie die slecht ter been is en niet meer makkelijk het huis kan. Verder is het niet heel veel duurder als in de winkel en het is een prima service, die goed aflevert.

Concept van nu: Senseo 
Senseo is een ander voorbeeld van een goed concept van nu. Ook dit heeft weer gedeeltelijk te maken dat de mens minder vrije tijd heeft en dus zelf een snel bakje koffie wil zetten. Omdat mensen wel een lekker bakje willen moest er iets komen wat aan beide criteria voldoet. Snel en lekker. Daar is de Senseo een goed apparaat voor. Water in het reservoir, pad in de houder, kopje eronder en in een goeie minuut heb je toch een lekker bakje koffie

Hier is slim ingespeeld door zowel Phillips als Douwe Egberts. Aan de ene kant dus een bedrijf dat het snelle apparaat levert en aan de andere kant het bedrijf dat toch de lekkere koffie aflevert. En ook voor de consument is dit natuurlijk super, een goed stevig bakkie in een mum van tijd.

Waarom is dit nou een succes? Net zoals vele andere dingen word hier goed ingespeeld op de vraag van klanten en het is nog niet op de markt. Veel mensen willen niet de rompslomp van het oude koffie zetten en halen dus voor het gemak zo’n apparaat in huis. Dit heeft ook weer te maken met de trend individualisering, mensen willen veel alleen en snel alles doen voordat ze bijvoorbeeld naar werk gaan.

Concept van vroeger: Big Brother
Big Brother is een goed voorbeeld van een concept uit het verleden, dit concept is in1997 bedacht door John de Mol. Het was een programma waarin mensen in een huis werden gestopt en 100 dagen lang werden gefilmd en ze zich met elkaar moesten redden elke keer viel er iemand af en de laatste die overbleef die won een geldprijs.
Waarom dit nou zo’n succes was? Dit komt voornamelijk door het idee. Het zijn niet zomaar een stel mensen, het zijn “gewone mensen”. Dit sloeg bij veel mensen goed aan omdat ze zichzelf erin herkenden en het leuk vonden dat, dat gefilmd werd. Vooral omdat iedereen natuurlijk reuze benieuwd was hoe het zou aflopen.
Dat het zo’n enorm succes zou worden had waarschijnlijk niemand gedacht, het is ondertussen zelfs een internationaal programma geworden en werd in een hoop landen ook gemaakt. Ondertussen is de lol er af en heb je teveel van die programma’s gehad maar voor toen was het een grote sensatie en was het een van de best bekeken programma’s.
Of het voor de consument goed is geweest weet ik niet, het was een sensationeel programma dus voor het vermaak van de mens zeer zeker wel. En natuurlijk voor het bedrijf (John de mol) was het een super concept.

Concept van vroeger: Talpa TV
Als slecht concept heb ik gekozen voor Talpa TV, dit omdat ik eerder heb gekozen voor Big Brother. Allebei deze concepten zijn van een en dezelfde persoon, John de Mol. Om dus maar aan te geven dat het een heel succesvol kan worden en het ander een enorme flop.

Waardoor is het nou niet groot geworden? Een van de hoofdoorzaken is dat er te weinig animo voor was. Er waren al enorm veel zenders waar mensen zich aan irriteerden. Talpa TV bracht niet echt iets nieuws dus waren er maar weinig mensen die hier iets voor voelden. Ook komt het gedeeltelijk op de manier waarop het werd gebracht, er zat een hoog Amerika gehalte aan. Overdreven met veel show en reclame en daar was de Nederlandse kijker niet echt van gecharmeerd.

Omdat Talpa TV iemand als John aan het hoofd heeft denk je al snel dat het wel een succes zal worden, met dit is dus mooi het tegendeel bewezen. Met alleen een leuk idee ben je er niet. En omdat er te snel gehandeld is zonder eerst te kijken of het wel nodig was zijn er vele euro’s verloren en heeft John een flink imago schade opgelopen.

Ian
Concept van nu: Tandenbleken
In de afgelopen jaren is het bleken van tanden uitgegroeid tot een groot fenomeen. Een witter, helderder glimlach is een van de eerste dingen die mensen mededeling over uw verschijning. Het is geen geheim dat de tanden witter maken ons er beter uit: jonger, aantrekkelijker, meer zelfvertrouwen. Dit is de reden waarom mannen en vrouwen van alle leeftijden nu kiezen voor het bleken van tanden systemen om hun glimlach te verbeteren.Hoewel bleken is erg populair, veel mensen nog steeds clueless zijn over de brede waaier van verschillende producten en procedures die nu beschikbaar zijn. Vandaag zijn er honderden producten die alle aanspraak om u wittere tanden in een zeer korte tijd. Maar de resultaten kunnen variëren van indrukwekkend om te teleurstellend, of zelfs non-existent (als je een frauduleuze product geselecteerd.
Het concept dat ik hier behandelen zal is fenomeen tanden bleken. Dit bleken is een cosmetische behandeling waarbij de eigen elementen terug gebracht worden naar de originele kleur. Er zin verschillende manieren en behandelmethoden om de tanden witter te maken. Het concept is het in office bleken van de tanden.
Meestal worden peroxiden gebruikt die actieve zuurstof vormen. Hierdoor worden grote organische gepigmenteerde bestanddelen ontleed in kleinere, minder gepigmenteerde componenten. Door deze veranderingen in het glazuur wordt opvallend licht meer verstrooid, waardoor de tand lichter lijkt.

Bleken kan op verschillende manieren uitgevoerd worden: van buitenaf (als de tand nog leeft) of van binnenuit (als de tand niet meer leeft en er al een wortelkanaalbehandeling is gedaan), door de tandarts

(‘in-office bleaching’) of door de patiënt thuis (‘home bleaching’).
Het feit dat de bleekshops als paddestoeltjes uit de grond geschoten zijn de laatste jaren geeft aan de drempel voor dergelijke behandelingen drastisch verlaagd is.  Daarbij is er een soort collectieve bewustwording te merken onder de consument. Het hebben van een gezond gebit is hotter dan het ooit geweest is en als het even kan net zo stralend als een BN’er of Hollywoodster. Een bijkomend voordeel is dat de prijzen voor een dergelijke behandeling de laatste jaren aanzienlijk gedaald zijn. Waar een behandeling vijf jaar geleden zo’n vijfhonderd euro kostte kan je tegenwoordig je tanden laten bleken voor nog geen honderdvijftig euro.

Concept van nu: Pop up store
Het concept van de tijdelijke pop-up store lijkt een lange houdbaarheidsdatum te hebben. Dat zegt de Nederlandse trendwatcher Hilde Roothart. Volgens Roothart zijn de pop-up winkels niet zomaar een marketingvondst, maar spelen ze in op een nieuw consumentengedrag en nieuwe consumentenbehoeften. De consument sluit zich volgens haar steeds meer af voor de stortvloed aan reclame en volgens haar kan een originele pop-up winkels een sterk antwoord geven op deze ontwikkeling.
De pop-up stores werden vier jaar geleden door het Japanse modemerk Comme des Garcons geïntroduceerd," aldus het magazine Retailtrends. "Ze moesten de aandacht trekken van de trendy shopper en een zweem van exclusiviteit oproepen. Ze waarschuwden de klant er snel bij te zijn, want dat de winkel slechts een beperkte tijd open zou blijven." Hoewel de pop-up winkels een underground-karakter meekrijgen, zijn het vaak gevestigde merken, zoals Adidas, Nike en Puma, Swatch en Levi`s, die deze tijdelijke winkels hebben geopend.
Volgens Roothart zijn pop-up winkels echter niet zomaar een marketingvondst. "Zij meent dat consumenten overladen worden met informatie en producten, waarbij allerlei bedrijven bedelen om aandacht op televisie, in bladen en op billboards," aldus nog het magazine. Consumenten krijgen volgens Roothart te veel informatie te verwerken. Ze sluiten zich daarom vaak af voor deze stortvloed aan informatie. Zij denkt dat een originele pop-up een sterk antwoord is op deze ontwikkeling." Volgens Roothart is de pop-up winkel een ontwikkeling waar retailers niet meer omheen kunnen.
De pop up store heeft een tijdelijk karakter en maakt gebruik van een ruimte of venue die gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een sample sale. De gimmick is dan ook de ene dag is de winkel er wel, en verdwijnt net zo snel als ze gekomen is. Pop up retail biedt een onderneming een unieke gelegenheid om een exclusieve omgeving te creëren en daarmee een gevoel van relevantie en interactiviteit te bewerkstelligen.  De kern van pop-retail is meer promotioneel gericht dan op effectieve verkoop om zo een niche te creëren.

Oskar
Concept van nu: Wecycle
Wecycle organiseert in opdracht van producenten en importeurs, inzamelings acties van oude elektrische apparaten en spaarlampen bij scholen, verenigingen, winkeliers en consumenten met het doel om die te gaan recycelen en zo  te zorgen voor een beter milieu. Het namelijk zo dat er in oude elektrische apparaten  nog onderdelen bevinden die prima te hergebruiken zijn. Het leuke van wecycle is dat ze zich richten op jonge kinderen, namelijk via een reclamecampagne op school wordt de kinderen duidelijk gemaakt dat ze de oude apparaten kunnen inleveren in de groene bak. Daar tegenover staat dat de kinderen die hieraan mee doen kunnen sparen voor olifanten munten,  per volle groene bak verdienen de kinderen 1 olifantenmunt die de weer ingewisseld kan worden voor een leuke beloning in de vorm van bijvoorbeeld een camera. Op deze manier worden de kinderen niet alleen gestimuleerd om aan recycelen mee te doen maar wordt het als het ware “met de paplepel ingegoten” waardoor recycelen straks de normaalste zaak van de wereld is . Ouders spelen hierbij ook een rol, de kinderen moeten hun ouders toestemming vragen om de oude elektrische apparaten en oude spaarlampen in te leveren op school, hierdoor wordt het een gezamelijke inspaning van kind en ouder. Wecycle richt zich wel op kinderen omdat zij  tenslotte de toekomst zijn en een grote rol gaan spelen in hoe wij het milieu probleem gaan oplossen. Het idee van wecycle is ontstaan uit de behoefte om milieu bewust te zijn. Vanuit een maatschappelijke beweging ervoor te zorgen dat de jongste generatie beseft hoe belangrijk het milieu is en zich betrokken gaat voelen bij het verbeteren ervan.


Concept van vroeger: Joey
Als voorbeeld van een fout concept ik heb gekozen voor de tv show joey, als mem student leek mij dit een mooi voorbeeld van een product(in dit geval een tv show) waar absoluut geen behoefte aan was. Het idee achter joey was, een populaire personage uit een zeer succesvolle tv show, namelijk friends een eigen show te geven. De show kwam heel strategisch na het einde van friends in america op tv. De achterliggende gedachte van de makers van joey, aangezien joey voor vele de populairste personage uit friends was, dat er een behoefte was om het gemis van friends op te vangen door een serie als joey. Helaas is dit volledig mislukt en daar liggen een aantal redenen aan ten grondslag. De eerste reden is dat in tegenstelling tot friends waarbij het om een groepsdynamiek ging, het er bij joey om een iemand gaat. Bij friends ging het om de interactie binnen de vriendengroep en werden er herkenbare situaties besproken zoals vriendschap, het huwelijk etc. Dit gegeven mist volledig in joey. Het nieuwe idee of concept om joey als leadingman in een serie te laten spelen faalt hierdoor volledig, joey was juist zo leuk in friends omdat hij een van de zes mensen was. Je zou bijna kunnen zeggen dat de leukheid van joey als karakter in friends afhankelijk was van de input van de andere karakters. Een andere reden voor het falen van joey is dat het veel te snel na friends op tv kwam, waardoor de verwachtingen torenhoog waren en het te veel met friends vergeleken werd.
 Natuurlijk viel joey daardoor erg tegen en werd de show na nog geen 2 seizoenen afgelast.
Toen friends eindigde in 2005 was dat vooral in america een grote happening. Mensen kwamen bij elkaar in parken en zelfs bioscopen om de laatste aflevering samen te kijken. Er heerste op dat moment een “wij” gevoel een soort saamhorigheid dat friends van ons allen is. De makers van joey hoopten dat deze trend van toepassing zou zijn op joey, dat is niet gelukt vanwege de boven genoemde redenen.    

Concept van vroeger: Internet
Als ik aan een concept denk dat het leven van de meeste mensen verandert heeft, dan is dat het internet wel!  Het internet vindt zijn oorsprong in 1969, toen het Apranet heette en een dienst was van het Amerikaanse ministerie van defensie. Internet in de vorm zoals we die tegenwoordig kennen stamt uit 1994. Sindsdien heeft het internet de wereld verandert of beter gezegd kleiner gemaakt, we staan allemaal met elkaar in verbinding, in een groot computer netwerk. Door het internet is de manier waarop wij communiceren sterk verandert, de manier waarop bedrijven adverteren ook.
Door het internet kunnen bedrijven letterlijk bij de consumenten thuis binnenkomen, waardoor het contact veel directer is. Een van de grootste gemakken van het internet is dat je tegenwoordig niet meer je deur uit hoeft om spullen te kopen, via internet kan je alles krijgen, van boodschappen tot televisies.  Een ander aspect van internet die zijn stempel op de maatschappij heeft gedrukt is sociale media. Door de komst van facebook, twitter en hyves communiceren wij veel al van achter de computer in een veilige omgeving. Door de komst van smartphones hebben we tegenwoordig internet op zak, waardoor we altijd en overall kunnen interneten, dingen zoals bankzaken, e-mailen kunnen regelen. Dat dit mogelijk is natuurlijk prachtig, alleen worden we wel steeds individualister hierdoor,  we creëren als het ware onze eigen wereldje of cocon door onderweg te facebooken en te twitteren, we communiceren natuurlijk wel, alleen gebeurd dit veelal digitaal. Er is geen discussie mogelijk dat het internet een heel belangrijk concept is geweest, het heeft ons leven gemakkelijker gemaakt en ons dichter bij elkaar gebracht, tegelijker tijd heeft het ons ook vervreemdt van elkaar. Een ding is zeker, het internet zal een steeds grotere rol gaan spelen in ons leven. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten